06-13 81 14 69 Nicojan@vanhemel.nl
Selecteer een pagina

case De vakantiebank

Merkstrategie

Public Relations

De Vakantiebank brengt vakantiegeluk in gezinnen die dit zelf niet kunnen betalen. De vraag naar vakantieweken is veel groter dan waarin deze stichting kan voorzien. De Vakantiebank is afhankelijk van sponsoren, donaties en vrijwilligers. En niet te vergeten, van maatschappelijk betrokken ondernemers.

Voor het eerst op Vakantie
De Volkskrant artikel Vakantiebank

Uitdaging

“We zijn afhankelijk van mensen met een groot hart, van recreatieondernemers en donateurs. Maar hoewel we al jaren bestaan, we zijn onbekend bij het grote publiek.” Kortom: kun je ons aan naamsbekendheid helpen?”

De uitdaging bij een dergelijke vraag is om op een relevante manier naamsbekendheid te genereren. Naamsbekendheid die past bij het hogere doel van De Vakantiebank, bij hun visie en missie en niet in de laatste plaats ook bij de waarden van deze stichting.

Aanpak

In vier bijeenkomsten zijn we diep in het merk Vakantiebank gedoken. In deze strategische sessies maakten we veel impliciete zaken expliciet. Dit leverde de input op voor een creatief idee: we claimen Zwarte Zaterdag. Alleen we veranderen de perceptie van deze dag. Het perspectief van Zwarte Zaterdag is vooral vanuit vakantiegangers gezien die in de file staan op weg naar zonnige oorden. Maar ook voor thuisblijvende gezinnen, die niet op vakantie kunnen is het Zwarte Zaterdag. Met ludieke acties bij druk bezochte tankstations vroegen vrijwilligers aandacht voor De Vakantiebank. Natuurlijk werd de pers van te voren hierop geattendeerd met een opmerkelijk persbericht.

Resultaat

De actie sloeg aan. Redactionele media besteedden er massaal aandacht aan. Van lokale media tot landelijke media. Van uitzendingen op televisie – waaronder het NOS Jeugdjournaal tot een paginagroot artikel (pag. 3!) in De Volkskrant. Het leverde enorm veel gratis aandacht op. Aandacht voor de impact van een weekje ontspannen geluk in gezinnen die continu leven onder financiële druk. Het regende donaties van gulle gevers waardoor De Vakantiebank extra vakantieweken kon geven. Een mooie bijvangst.

Call Now Button